Etusivu> Ajankohtaista > Suomen kirjastoseuran lausunto luonnoksesta kulttuuripoliittiseksi selonteoksi

Suomen kirjastoseuran lausunto luonnoksesta kulttuuripoliittiseksi selonteoksi

Suomen kirjastoseura kannattaa kulttuuripoliittisen selonteon vision sisältöä. Luonnoksen tärkeimpänä toimenpidekokonaisuutena Kirjastoseura pitää kulttuurin perustan tulevaisuuskestävyyden varmistamista. Kirjastot ovat kulttuurilaitos ja ne varmistavat kulttuurin saavutettavuuden sekä jokaisen oikeuden kulttuuriin osallistumiseen. Tämän jatkuvuudesta tulee pystyä huolehtimaan myös tulevaisuudessa.

Kirjastoseura korostaa valtion ja kuntien yhteistyötä sekä sitä, että kirjastot ovat edelläkävijöitä kuntarajat ylittävässä toiminnallisessa kustannustehokkaassa yhteistyössä. Tekijänoikeusasiat tulee ratkaista siten, että kulttuuriperintölaitosten on mahdollista toteuttaa niille asetetut tehtävät myös digitaalisissa ympäristöissä.

Koko lausunto on luettavissa täällä.

Kirjastoseura on jättänyt myös lausunnon hallituksen esityksestä eduskunnalle vuoden 2025 talousarvioksi. Sen voi lukea täältä.