Vaikka suomalaiset ovat lukutaidossa maailman huippua, lukuinto on kansainvälisessä vertailussa toiseksi matalin. Kolmannes nuorista ei lue lainkaan vapaa-ajallaan.
KUN olin 9-vuotias, asuimme Irakissa Bagdadissa suomalaisten ”campilla” eli aidatulla asuinalueella. Campin yhteisissä klubitiloissa oli videohuone, jossa katsoimme joskus piirrettyjä. Huoneessa oli myös lipasto aikuisten elokuville, mutta se oli aina lukossa. Paitsi kerran. Me lapset tietenkin huomasimme sen heti ja kohta tapitimme silmät pyöreinä pornoa. Sen jälkeen osa lapsista yritti keskenään tehdä samaa kuin mitä olivat televisiossa nähneet. Mutta pian muut asiat: rullaluistelu, majanrakennus, ja kirkonrottaleikit veivät huomiomme.
SILLOIN lapsia suojeltiin aikuisten maailmalta. Nyt tuntuu siltä, että suomalaislapset on heitetty suoraan suden suuhun.
9-VUOTIAAN tyttäreni luokkatovereista lähes kaikilla on älypuhelimet, tabletit ja vapaa pääsy nettiin. Vähän aikaa sitten koulusta tuli Wilma-viesti, jossa kerrottiin luokkatoverin nauhoittaneen tyttäreni laulua ja jakaneen sen WhatsAppissa eteenpäin.
MITÄ 9-vuotias tekee WhatsAppissa, jonka ikäraja (ilman vanhemman lupaa) on 16? Entä jos joku päättää kuvata toisia luvatta ja laittaa Youtubeen? Tällaisia leikkimielisiä uhkailuja lentää jatkuvasti tyttöjen kesken. Pelottavinta on, että lasten vanhemmat eivät itse ole sosiaalisessa mediassa, eikä heillä ole hajuakaan siitä, mitä heidän lapsensa siellä touhuavat.
PYYSIN, että koulussa pidettäisiin vanhempainilta, joissa näistä asioista kerrottaisiin. Koulusta vastattiin, että he kyllä puhuvat näistä asioista lapsille. Mutta kuka neuvoisi vanhempia? Lapsi menee K-18-alueelle, jos sinne on vapaa pääsy.
MIKÄ suomalaisvanhempia vaivaa? Laiskuus? Vai onko meidät nokia-aivopesty?
LASTEN kännyköiden käyttöä on rajoitettu monissa EU-maissa ja viranomaiset useissa maissa ovat huolissaan kännyköiden mahdollisista terveysvaikutuksista. Belgiassa kännyköiden myynti ja markkinointi alle 7-vuotiaille on kielletty. Ranskassa taas mainonta on kielletty alle 14-vuotiaille eivätkä he myöskään saa käyttää kännyköitä koulussa.
Täällä joka toisella ekaluokkalaisella on älypuhelin. Eikä opettaja saa ottaa sitä lapselta tuntien ajaksi.
NELJÄSLUOKKALAISIA koskevasta PIRLS-tutkimuksesta paljastui, että vaikka suomalaiset ovat lukutaidossa maailman huippua, lukuinto oli kansainvälisessä vertailussa toiseksi matalin. Kolmannes nuorista ei lue lainkaan vapaa-ajallaan.
KUKA enää jaksaa lukea pitkää kirjaa, kun yhdellä hipaisulla löytää fanittamansa tähdet ja näkee kaikki maailman twerkkausvideot? Puhumattakaan siitä, mitä jatkuva älypuhelimen näprääminen tekee keskittymiskyvylle.
TYTTÄRENI vaatii joka ilta iltasatunsa ja lisäksi lukee itse päivittäin. Hänen keskittymiskykynsä on luultavasti huomattavasti parempi kuin äitinsä. Hänellä ei ole älypuhelinta.
TÄMÄ vuosi on Kirjan vuosi ja tämä numero on pyhitetty kirjallisuudelle. Otetaan lomaa kännyköistä ja nautitaan kirjoista. Lukuiloa!
Ps.
Vastaus siihen, kuka neuvoisi vanhempia on KIRJASTO. Jos olet opettaja, tee mediakasvatuksessa yhteistyötä lähikirjastosi kanssa. Monista kirjastoista löytyy mediakasvatuksen ammattilaisia, jotka odottavat yhteydenottoasi.