Etusivu> Suomen kirjastoseura> Kirjastoalan koulutus – tutustu opintoihin tällä sivulla

Kirjastoalan koulutus – tutustu opintoihin tällä sivulla

Haluatko opiskella kirjastoammattilaiseksi? Kiinnostaako kirjastotyö ammattina? Kirjastoalan opiskelu kannattaa aloittaa tältä sivulta. Kirjastoammattilaiseksi voi opiskella monella paikkakunnalla. Kokosimme tälle sivulle kirjastoalan opintojen keston ja vaatimukset.

Kirjastoalalle on useita polkuja. Olemme koonneet tälle sivulle tietoa kirjastoalan koulutuksesta. Täältä näet, missä kaikkialla alaa voi opiskella ja kauanko opinnot kestävät.

Täältä näet myös esimeriksi sen, voiko opintoihin saada Kelan myöntämää opintotukea.

Kuvassa näkyy, missä paikkakunnilla voi opiskella kirjastoalaa ja mihin ammatteihin kirjastoalan opintojen jälkeen suunnataan.

Sekä Seinäjoen että Turun avoimet ammattikorkeakoulut tarjoavat myös 60 opintopisteen kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomikoulutuksen. Seinäjoen diplomiopiskelijoista monella on taustalla jokin korkeakoulututkinto.

Kuvassa näkyy opintojen kesto eri oppilaitoksissa.

Harjoitteluajat vaihtelevat yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen muutamasta kuukaudesta ammattiopistojen lähes jatkuvaan työssäoppimiseen. Alanvaihtajia on runsaasti. Esimerkiksi Valkeakosken opistossa liiketoiminnan perustutkinnon opiskelijoista noin kolme neljästä on alanvaihtajia ja tieto- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinnon opiskelijoista kaikki.

Kuvassa näkyy alanvaihtajien osuus opiskelijoista.

Opiskelijoita kiinnostavat erityisesti monikulttuurisuus ja yhdenvertaisuus, saavutettavat kirjastopalvelut, vihreä kirjasto ja kansainvälisyys. Opiskelijat toivovat enemmän joustavia verkko-opintoja. Se helpottaisi erityisesti työssäkäyvien opintojen suorittamista.

Kuvassa näkyvät opintolinjojen nimet.

Työllistyminen alalle vaikuttaa hyvältä. Seinäjoen ammattikorkeakoulusta valmistuneista kirjasto- ja tietopalvelualan tradenomeista on työllistynyt noin 86 prosenttia. Lähes kaikissa opintolinjoissa voi saada opintotukea.

Kuvassa näkyy, että melkein kaikissa kirjastoalan opintolinjoissa voi saada Kelan myöntämää opintotukea.