Etusivu> Ajankohtaista > Valtakunnalliset Kirjastopäivät Jyväskylässä 7.—9. kesäkuuta 2017

Valtakunnalliset Kirjastopäivät Jyväskylässä 7.—9. kesäkuuta 2017

Suomen kirjastoseura järjestää ensi kesänä valtakunnalliset Kirjastopäivät, joka on Suomen suurin kirjastoalan tapahtuma. Kirjastopäiviä vietetään joka toinen vuosi. Tapahtuma on alan perinne jo vuodesta 1882 lähtien.

Kirjastopäivät järjestetään Jyväskylän Paviljongissa 7.—9. kesäkuuta 2017.Tapahtumaan odotetaan 400—600 kirjastoalan ammattilaista sekä päättäjiä ja muita sidosryhmiin kuuluvia.

• Esillä on vuoden 2017 alusta voimaan tullut kirjastolaki. Kuulemme linjauksia opetus- ja kulttuuriministeriöstä, ja vieraaksi tulee Ruotsin kansallista kirjastostrategiaa tekevä selvitysmies, palkittu journalisti Erik Fichtelius.
  •  Kirjasoseuran puheenjohtaja Jukka Relander on eurooppalaisen kirjastoalan tekijänoikeuslobbausjärjestön Eblidan puheenjohtaja. Hän kertoo kirjastoalan kansainvälisistä haasteista. Ensimmäinen päivä on visiopäivä, jolloin kuullaan Sitran ja Museoliiton näkemyksiä tulevaisuudesta.
  •  Eräs tärkeä teema on kirjaston muuttuva toimintaympäristö. Digitaalisuus ja e-aineistot muuttavat kirjastotyötä. Jyväskylän yliopiston kirjaston johtaja Ari Muhonen kysyy provosoivasti: Kirjasto katosi, mitä tilalle?
  •  Kirjasto on kotouttaja ja osa yhteisöä. Esimerkkejä kuullaan niin Säynätsalosta kuin Namibiasta ja Tansaniasta. Lukutaito ja lukeminen ovat taas ajankohtaisia aiheita ja siksi esillä on poikien lukeminen, nettilukeminen ja lukusuositukset.
  •  Kirjastoseuran vuosikokous pidetään ke 7.6. Paviljongissa. Kirjastoseuran puheenjohtaja on erovuorossa, joten tiedossa on mielenkiintoinen puheenjohtajavaali.
  •  Jyväskylän kirjastopäivien 2017 yhteydessä järjestetään myös alan ammattimessut.

Mukana järjestelyissä ovat Jyväskylän kaupunginkirjasto – Keski-Suomen maakuntakirjasto, Jyväskylän yliopiston kirjasto, Jyväskylän ammattikorkeakoulun kirjasto, Jyväskylän humanistinen ammattikorkeakoulu ja Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto.

Kirjastopäivien sivut www.kirjastopaivat2017.com avautuvat ja ilmoittautuminen alkaa 6.2.2017. Seuraa myös myöhemmin keväällä Facebookista Kirjastopäivät 2017 -tapahtumaa tai twiittaa #kirjastopäivät.

Lisätietoja:

Kirjastopäivien tuottaja Titta Baer,