Opi musiikin tuntijaksi, taitajaksi, kokijaksi!

Helsingin kaupunginkirjasto perusti viime maaliskuussa toiminnallisen musiikista oppimisen yhteishankkeen nimeltä Opi musiikin tuntijaksi, taitajaksi, kokijaksi!. Aiempi kokemus oli osoittanut, että kirjastot ovat mainioita kynnyksettömiä paikkoja oppimiseen, oivaltamiseen ja inspiroitumiseen, eivätkä kaikki ihmiset suinkaan opi lukemalla. Lisäksi (musiikki)kirjastotyössä on valmiina runsas kattaus sisäänrakennettua pedagogiikkaa, joten pohja hankkeen perustamiselle oli oivallinen. Hanke starttasi Pasilan kirjaston emännöimänä maaliskuun lopussa 2019, kun Etelä-Suomen aluehallintovirasto myönsi sille taloudellista tukea ja hankkeeseen saatiin rekrytoitua kirjastomaailman ulkopuolelta musiikkipedagogi.

Hankkeeseen valikoitui entuudestaan tuttuja kumppaneita, kun naapurikaupunginosan Käpylän musiikkiopiston kansanmusiikkilinja (KAMU-linja), Maailman musiikin keskus/Global Music Centre sekä Musiikkiarkisto lähtivät mukaan. Uusi tuttavuus saatiin Helsingin kaupunginorkesterista. Pasilan lisäksi myös kolme aktiivista musiikkikirjastoa, Itäkeskuksen, Kallion ja Töölön kirjastot ovat olleet hankkeessa osallisina. Tämä laaja yhteistyöverkosto on tarjonnut asiantuntijuutta kaikista musiikin lajeista sekä laajat verkostot hankkeen käyttöön.

Lähtökohta hankkeelle oli, että musiikin harrastaminen ja kuunteleminen eivät katoa. ​Sen sijaan kuluttajien käyttäytyminen on muuttunut. Musiikkiaineiston lainaaminen kirjastoista sekä fyysisten äänitteiden ​ostaminen ovat vähentyneet jakelun siirryttyä paljolti verkkoon. Koska tarjonta on monipuolistunut, se on tietenkin tuonut myös uusia mahdollisuuksia. Opi-hanke on osaltaan tehnyt näitä digimahdollisuuksia tutuksi.

Ei ollut minkäänlaista epäilystä jatkaa jo aiemmin yhteisvoimin tehtyjä suosittuja musiikkiohjelmia Pasilan kirjastolla. Näitä olivat Kamulinja esittäytyy -konsertit, Musiikkiarkiston runsasta informaatiota sisältävät monikanavaiset näyttelyt sekä Pasilan Etnosoi!. Uutuutena Maailman musiikin keskus veti kaksi Kansainvälisten rytmien musapajaa ja kaupunginorkesteri tarjosi neliosaisen yleisöluentosarjan Opi kuuntelemaan klassista ja siihen liittyvän verkkomateriaalin.

Hankkeen tuottama perustarjonta kaupunkilaisille, toiminnan luuranko, ovat olleet Kuuntelupiirit, ”Aktiiviseen kuunteluun keskittyvissä kuuntelupiireissä tutustut musiikin eri lajeihin ja ilmiöihin” sekä Musapajat,Toiminnallisissa musapajoissa pääset tekemään musiikkia itse.” Myös Musatreffejä on pidetty, ”Voit tulla keskustelemaan musiikkipedagogin kanssa mistä vain musiikkiin liittyvästä aiheesta ja saamaan vinkkejä musiikin harrastamiseen.” Henkilökunnan kouluttautuminen on sekin kuulunut peruspakettiin. Musiikkikirjastotyön pajoissa on keskitytty digitaalisten musiikkisisältöjen ja -ohjelmien parempaan tuntemukseen ja joihinkin musiikkipedagogiikan keinoihin.

Projektissa on syntynyt uusia konsepteja kuin luonnostaan. Erinomaisena esimerkkinä on musiikkipedagogi Tuuli Walleniuksen pajoissa ja piireissä käyttämä metodi Opi musiikista biisinteon kautta, jossa kuka vain voi oman kappaleensa eri tekovaiheissa hauskalla tavalla, kuin ohimennen, oppia musiikin teoriaa. Tästä Tuuli julkaisi verkkoon kattavan avoimen oppimateriaalin.

Musiikkihankeen aikana on kehittynyt Elävä jukeboksi. Se yhdistää kuuntelupiirien rennonleppeän tunnelman, täsmäyhteisöllisen aktiivisen kuuntelun, musavinkkauksen, kirjastoaineiston ja live-esiintymisen. Jukeboksilta on voinut toivoa omaa lempibiisiään listalta ja kertoa siitä muille kuuntelupiiriläisille. Saimme myös lanseerattua Kirjastoköörin (Community Singing), ”Laulamme kaikulauluja moniäänisesti korvakuulolta ilman nuotteja. Keskitymme laulamisen iloon.” Yhteisöllisen laulamisen Kööriä oli tarkoitus pitää neljän laulupajan sarjana Kallion kirjastossa tänä syksynä. Tuote on valmis. Se odottaa yhdessä laulamiselle suotuisampaa ajankohtaa.

Opi musiikin tuntijaksi, taitajaksi, kokijaksi! -hankkeessa on tehty alkuperäisten suunnitelmien lisäksi ekstraa jo pelkästään musaopen ja kirjastoduunarin sujuvalla yhteistyöllä, esimerkkeinä vaikkapa musavisat, musiikkiin liittyvät Pop Up -tempaukset tai valtakunnalliseen Mediataitoviikkoon osallistuminen.

Toimintaan on tullut mukaan sellaisiakin kaupunkilaisia, jotka eivät aikaisemmin olleet lainkaan käyttäneet kirjaston musiikki- ja kulttuuripalveluja. Miltei kaikista yleisötilaisuuksista on kerätty palauteet.  Pääsääntöisesti osallistujat ovat tykänneet ja viihtyneet. Varsinkin kuuntelupiirit ovat olleet supersuosittuja. Rentoa toimintatapaa on kehuttu ja sitä, että jokaisessa piirissä on ollut eri aihe. Iso plussa on tullut ja tärkeänä on pidetty, ettei sitoutumista tai ennakkoilmoittautumista mihinkään tapahtumaan ole edellytetty eikä nimilistoja ole kerätty. Anonymiteetti on turvattu sitä haluaville.  Mukavana on pidetty sitäkin, kun melkein kaikki ohjelma on ollut avoimissa tiloissa, mukaan on voinut halutessaan hypähtää muun kirjastokäynnin yhteydessä.  Kaiken kaikkiaan eri livetapahtumissa on käynyt pitkälti yli tuhat osallistujaa ja somekontakteja on ollut huikeat 15 000! Olemme pärjänneet hienosti ja onnistuneet palvelumuotoilussa. Sitä ovat olleet tarkkaan räätälöidyt kumppanuudet ja ihmislähtöinen yhteissuunnittelu.

Musiikkihanke on ollut koko olemassaolonsa aikana ahkera ja kekseliäs myös verkon puolella. Maaliskuun 2020 puolivälistä lähtien elokuun loppupuolelle toimimme ainoastaan netissä. Hanke esittäytyi striimeissä, julkaisi Minimusatunteja ja Virtuaalikuoroteoksen ja kirjoitteli someen. Keskeytyneet yleisötapahtumat ja henkilökunnan kouluttautuminen jatkuivat jälleen alkusyksyllä 2020, keskeytyäkseen toistamiseen marraskuun loppupuolella. Hanke päättyy vuoden 2020 lopussa.

Tuntumalta monien juttuhetkien perusteella rohkenen sanoa, että tapamme tuottaa kirjaston musiikkipalveluja, on hyvinkin saattanut lisätä ihmisen osallisuutta, voimaantumista, aktivoitumista ja yhteisöllisyyttä. Tätä joku voisi vielä tutkia.  

Kirjoittaja on pitkänlinjan tieto- ja informaatioalan ammattilainen, jonka työurasta valtaosa on vierähtänyt yleisten kirjastojen musiikki- ja mediaosastoilla. Kirjastopalvelujen arki on tarkoittanut hänelle asiakastilanteista reflektointia ja jatkuvaa oppimista.  

Lisätietoja: www.helmet.fi/opimusiikista sekä täältä.