Etusivu> Ajankohtaista > Kirjastot miettivät uusia tapoja palvella asiakkaita

Kirjastot miettivät uusia tapoja palvella asiakkaita

Kirjaston päivänä torstaina 19.3. Suomen kirjastoseura kannustaa tutustumaan e-kirjaston tarjontaan.

Kirjastot pohtivat tällä hetkellä sitä, miten ne voivat palvella asiakkaitaan samaan aikaan, kun tilat ovat suljettuina.

Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtaja Rauha Maarno kertoo, että käytännöt voivat vaihdella voimakkaasti isoilla ja pienillä paikkakunnilla.

“Sallassa pantiin pystyyn kirjakassipalvelu. Kirjaston henkilökunta pakkaa asiakkaiden toivomat kirjat kasseihin ja noudosta sovitaan asiakkaan kanssa. Isoissa kaupungeissa mietitään nyt ennen kaikkea, miten asiakkaita voidaan palvella verkossa ja mihin henkilöstön työaikaa suunnataan. Esimerkiksi Turun kaupunginkirjasto avasi instaliven, jossa kirjastonhoitaja vastaa asiakkaiden kysymyksiin ja vinkkaa kirjoja arkiaamuisin.”

Suomen kirjastoseura kannustaa kaikkia suomalaisia tutustumaan kirjastojen e-palveluihin.

“Viime vuosina kirjastot ovat satsanneet e-palveluihin. E-kirjojen ja e-lehtien lukeminen on voimakkaassa nousussa. Osassa kirjastoja on tarjolla myös elokuvia, kielikursseja ja soitto-oppaita verkossa.”

Maarnon mukaan kirjastojen sähköisiä palveluja pitää edelleen kehittää. Suomen kirjastoseuran tavoitteena on saada koko maan kattava kuntien yhteinen e-kirjasto.

Torstaina 19.3. vietetään kirjaston päivää. Samana päivänä juhlitaan myös Minna Canthin ja tasa-arvon päivää.

Kirjaston päivänä kirjastot pyytävät asiakkaita kertomaan somessa, miten he käyttävät kirjastoa. Kirjaston päivän kampanjan sometunnisteet ovat #kirjastonpäivä ja #biblioteketsdag

Kirjaston päivän kampanjasta vastaa Suomen kirjastoseura.

Kirjaston päivän materiaalit