Etusivu> Ajankohtaista > Kirjastot lähtevät kouluihin ja kauppakeskuksiin Kirjaston päivänä 19.3.

Kirjastot lähtevät kouluihin ja kauppakeskuksiin Kirjaston päivänä 19.3.

Uusi tapahtuma Kirjaston päivä vie kirjastojen toimintaa uusiin paikkoihin. Ensi kertaa järjestettävää tapahtumaa vietetään Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä.

Uusi tapahtuma Kirjaston päivä tulee kirjastoihin ympäri Suomea. Päivää vietetään tiistaina 19. maaliskuuta. Päivän aikana useat kirjastot lähtevät ulos kirjaston tiloista esimerkiksi kouluihin ja kauppakeskuksiin.

Tapahtumaan on tähän mennessä ilmoittautunut 62 kirjastoa.

Kirjaston päivää vietetään Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä. Minna Canth näkyy esimerkiksi Pasilan kirjastossa, jossa järjestetään Minna Canth -aiheinen kahvisalonki. Paikalla ovat ainakin Minna Canth ja Eino Leino.

”Vinkkaamme kirjoja teemoista, jotka olivat Minna Canthin sydäntä lähellä”, kertoo kirjastonjohtaja Tiina Tarvonen Pasilan kirjastosta.

Sallan kirjasto Lapissa järjestää paikallisessa koulussa pop-up-kirjaston, jossa tarjotaan kirjallisuutta kaikenikäisille oppilaille ja myös opettajille. Lisäksi on kirjallisuusaiheinen tietovisa.

Helsingissä Rikhardinkadun kirjasto järjestää ohjelmaa yhdessä Päivälehden museon kanssa. Ohjelmassa on muun muassa Pekka Töpöhäntä -teemainen satutunti ja askartelua.

”On aina hyvä lähteä muualle. Tavoitamme ihmisiä, jotka eivät muuten tulisi kirjastoon. He saavat muistutuksen, että kirjasto on olemassa. Kirjastot ja museot voisivat tehdä enemmänkin yhteistyötä”, sanoo erikoiskirjastonhoitaja Tobias Larsson Rikhardinkadun kirjastosta.

Kirjaston päivän järjestäjä on Suomen kirjastoseura. Kirjastoseura järjestää yhdessä Kuntaliiton kanssa Kirjaston päivänä Ääni lukemiselle -vaalikeskustelun keskustakirjasto Oodin Maijansalissa klo 15-16.

Oodin tapahtuma käynnistyy puolueiden kirja-battlella, jossa kansanedustajat esittelevät omaa puoluettaan kuvaavan kirjan. Tapahtumassa selviää, miten eri puolueet linjaavat lukutaidosta, lukemisesta ja kirjastosta. Mukana ovat mm. Maria OhisaloSilvia ModigKimmo Tiilikainen ja Pia Viitanen. Keskustelun juontaa Emmi Nuorgam.

Kirjastoseuran toiminnanjohtaja Rauha Maarno haluaa kirjastojen vaikuttavan yhteiskuntaan.

”Kirjastot ovat heränneet siihen, että hyvä lukutaito ei enää ole Suomessa itsestäänselvyys. Nyt kirjastot tekevät hartiavoimin töitä sen eteen, että ne tavoittaisivat myös vähemmän lukevia asiakkaita. Minna Canthin hengessä haluamme muistuttaa siitä, miten tärkeää on lukemisen ja ajattelun vapaus. Kirjasto tarjoaa kaikille aidosti tasa-arvoisen mahdollisuuden oppimiseen ja luovuuteen. Uskon, että yhtä useampi asiakas löytää tämän mahdollisuuden Kirjaston päivänä törmäämällä kirjastoon yllättävissä paikoissa.”

Lue lisää tästä linkistä.