Etusivu> Ajankohtaista > Kirjastojen ääni vahvistuu Global Visionin avulla

Kirjastojen ääni vahvistuu Global Visionin avulla

Kaikkiaan 190 maata antoi tietoja kirjastoistaan. Ifla kokosi havainnot talteen ja julkaisi nyt kaikkia maita koskevan raportin.

Kansainvälinen kirjastojärjestö International Federation of Library Associations and Institutions (Ifla) julkaisi äskettäin tulokset Global Visionista.

Global Vision on projekti, jonka avulla Ifla selvittää, miten jäsenet eri maissa saataisiin paremmin mukaan toimintaan. Samalla selvitetään, mikä merkitys kirjastoilla on koko maailman mittakaavassa.

Viime syksynä myös Helsingissä järjestettiin Suomen Global Vision -työpaja, jossa laitettiin järjestykseen kirjastoalan tärkeimpiä kysymyksiä. Ifla keräsi kansallisten työpajojen tulokset yhteen sekä järjesti verkkokyselyn, jonka kautta tavoitettiin tuhansia vastaajia ympäri maailman.

Iflan mukaan tärkeimmät havainnot olivat:

1. Kirjastojen työntekijät ympäri maailmaa jakavat samat arvot.
  2. Isot kirjastoalan kansainväliset kysymykset ja pienemmät kansalliset kysymykset pitää saada jatkossa paremmin yhdistettyä.

Muita  poimintoja raportista

• Kirjastojen pitää kehittää perinteistä rooliaan digitalisoitumisen myötä.
  • Epäkaupallisuus ja eri käyttäjäryhmien palvelu tasapuolisesti ovat jatkossakin tärkeitä.
  • Kirjastoalan asioista pitää viestiä nykyistä paremmin poliitikoille ja muille päättäjille.
  • Kirjastojen pitää pyrkiä vähentämään byrokratiaa.
  • Kirjastojen tehtävä on toimia maailman muistina.

Suomessa järjestetään seuraava Global Vision -työpaja 23. toukokuuta Töölön kirjastossa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Avaamme ilmoittautumisen piakkoin, joten pysy kuulolla.

Global Visionin loppuraportti julkaistaan kirjastojen kansainvälisessä konferenssissa Malesiassa elokuussa.

Raporttia käytetään pohjana Iflan uuteen strategiaan, joka tulee käyttöön ensi vuonna.

Lisätietoja Global Visionista englanniksi.