Etusivu> Ajankohtaista > Ihmisen ja maailman väliin tarvitaan kirjasto – liputa kirjaston puolesta kuntavaaleissa

Ajattele aikamme ongelmia: lukutaidon rapautumista, valeuutisia, ihmisten todellisuuksien eriytymistä, yksinäisyyttä, syrjäytymistä. Näissä ajatuksissa ihmisen ja maailman väliin tarvitaan jotain pehmeää, luotettavaa ja ikuista. Tarvitaan kirjasto.

Kirjasto on ajankohtainen kuntavaaleissa. Kunnissa ruokitaan tai ruoskitaan kirjastoja, koska suurin osa yleisten kirjastojen rahoituksesta tulee kunnan kirstusta. Sote-uudistuksen myötä kuntamaisema mullistuu perusteellisesti ja nyt pohditaan huolestuneena, miten uudistus vaikuttaa kuntien palveluihin.

Sote-uudistus huolestuttaa ja kurjat talousnäkymät ahdistaa. Juuri siksi kirjastoalan järjestöjen yhteinen kuntavaalikampanja julistaa iloa ja luovuutta, joita kirjasto tuottaa meille kaikille. Menestyvä kunta panostaa kirjastopalveluihin. Kirjastossa kasvatat luovuuttasi lukemalla, tekemällä tai kokemalla.

Jos haluat asua kaupungissa, jossa ilo ja luovuus voittavat, muista kirjastot kuntavaaleissa. Julkaisemme kirjaston puolella olevien ehdokkaiden esittelyjä Suomen kirjastoseuran sosiaalisen median kanavilla. Pysy linjoilla ja äänestä kuntavaaleissa!

Terveisin Rauha Maarno, Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtaja

Lue lisää ja liity kampanjaan

PS. Tarvitsemme ilon lisäksi myös raakaa faktaa. Tässä muutama poiminta:

• Kirjasto on suomalaisille tärkein kulttuuripalvelu. Noin 93 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä tai melko tärkeänä, että omalla paikkakunnalla on kirjasto. (Lähde: Suomen Kulttuurirahaston kyselytutkimus 2013)
  • Kirjasto on vuosi toisen perään kärkikolmikossa kansallisissa asiakaspalvelututkimuksissa, viimeksi ykkönen vuonna 2016. (Lähde: Taloustutkimuksen Kansallinen Asiakaspalvelupalautetutkimus 2016)