Etusivu> Ajankohtaista > Hallitustyö on erinomainen tilaisuus verkostoitua

Hallitustyö on erinomainen tilaisuus verkostoitua

Hain Suomen kirjastoseuran hallitukseen erään lounaishämäläisen kollegani pienen painostuksen tuloksena ja tästä olen hänelle kiitollinen edelleen.

Vaikka suurin osa hallituksessa v. 2017 jatkavista jäsenistä olivat minulle entuudestaan tuttuja Kirjastoseuran strategiatyöhön osallistumisen johdosta, kuluivat hallitustyön ensimmäiset hetket tarkkaillessa ja tutustuessa siihen, miten homma oikein toimii. Ilmapiiri hallituksessa on kuitenkin aina ollut iloinen ja positiivinen ja kaikille on tilaa keskustelussa. On mahtavaa kuulua porukkaan, jossa voi vapaasti keskustella kirjastoista ja kirjastolaisista ja olla mukana vaikuttamassa alan kehitykseen!

Arjen pyörityksessä ei aina välttämättä ehdi tutustua jokaiseen meneillään olevaan asiaan ja ilmiöön, mutta hallituksen kokouksissa yleensä aina joku tuo esiin jonkun itselle uuden asian, johon on törmännyt ja se saa yleensä minutkin kiinnostumaan ja selvittämään asiaa lisää. Jokaisen kokouksen ja seminaarin jälkeen olen lähtenyt kotimatkalle innostuneena ja uusia ideoita pohtien.

Hallituksen jäsenenä voit löytää itsesi myös hyvin yllättäen häiritsemässä oman kunnan ylemmän johdon kesälomia, koska tarvitset matkustusluvan IFLAan, jonne et lainkaan ollut suunnitellut lähteväsi sinä vuonna. Puolassa vietetyn viikon aikana tutustuin moniin alan ammattilaisiin, joita en varmasti ilman tätä yllättävää käännettä olisi tavannut vieläkään. Juuri tällaiset hetket ovat olleet antoisimpia oman hallitusjäsenyyteni aikana.

Hallitustyö on erinomainen tilaisuus verkostoitua ja tutustua oman alan ammattilaisiin ympäri maan. Itselleni tämä oli yksi tärkeimmistä syistä kun ensimmäisen kerran hain mukaan. Työskentelin silloin vielä hyvin pienessä kirjastossa, jossa välillä tunsi olevansa yksin omien ajatustensa ja ideoidensa kanssa. Innostukseni pitää meteliä pienistä kirjastoista ei ole kadonnut minnekään, vaikka omat työympyrät tällä hetkellä ovatkin hieman isommat.

Se, että kaiken kokoisten kirjastojen ääni ympäri maan kuuluu myös hallituksessa, on ollut näiden muutaman vuoden aikana itselleni tärkeää ja siinä on mielestäni menty koko ajan parempaan suuntaan. Tähän vaikuttaa tietysti se, mistä kaikkialta ehdokkaat hallitukseen pyrkivät.

Edustusta tarvitaan niin pienistä kuin suuristakin kirjastoista ympäri Suomen!

Kirjoittaja on ollut Suomen kirjastoseuran hallituksen varsinainen jäsen v. 2017 ja hallituksen 2. varapuheenjohtaja v. 2019 alkaen.